Magnez jest jednym z podstawowych pierwiastków wpływających na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka. Magnez jest jonem trudno przyswajalnym, przez co w organizmie może występować jego niedobór, objawiający się m. in. kurczami mięśni, drganiem powiek, podatnością na stres, problemami z zasypianiem.

Niedobór magnezu.

Niedobór magnezu może być spowodowany niewystarczającą ilością tego pierwiastka w diecie, piciem zbyt dużych ilości kawy i herbaty, a także przewlekłym narażeniem na stres.

Magnez odpowiada między innymi za działanie wielu enzymów, transport błonowy, produkcję ATP, wzrost i reprodukcję komórek. Niedobór magnezu spowodowany jest najczęściej niską zawartością tego pierwiastka w diecie. Dlatego wybór odpowiedniego preparatu magnezu decyduje o skuteczności suplementacji doustnymi preparatami magnezu1.

Najczęstsze objawy niedoboru magnezu w poszczególnych układach organizmu2:

Układ nerwowo - mięśniowy

Kurcze mięśni, drganie powiek, mrowienie wokół ust, drżenie i mrowienie rąk, bezsenność, uczucie ciągłego zmęczenia, obniżenie nastroju, niepokój, stany lękowe, podatność na stres, nadwrażliwość psychiczna, bóle i zawroty głowy, trudności z zasypianiem, zaburzenia koncentracji.

Układ krążenia

Kołatanie oraz nierówne bicie serca, bóle w okolicy serca.

Układ kostna - stawowy

Zwiększona łamliwość kości, próchnica zębów, zwyrodnienie stawów.

Układ pokarmowy

Kurcze nadbrzusza, zaparcia, skłonność do choroby wrzodowej.

Układ rozrodczy

Zaburzenie miesiączkowania.

Co jest przyczyną niedoboru magnezu?

Jakie są zalecane normy
dziennego spożycia magnezu3?

Ujemny bilans magnezu w organizmie może być wynikiem złych nawyków żywieniowych:

  • diety bogatotłuszczowej - składniki pokarmowe z dużą zawartością różnych tłuszczów mają negatywny wpływ na wchłanianie magnezu;
  • częstego lub długotrwałego odchudzania - stosowana w redukcji masy ciała dieta ubogobiałkowa zmniejsza wchłanianie magnezu w przewodzie pokarmowym;
  • picia kawy i mocnej herbaty - szczególnie w dużych ilościach zwiększa wydalanie magnezu;
  • nadużywania alkoholu - napoje alkoholowe zaburzają wchłanianie i zwiększają zużycie magnezu;
  • nadużywania środków żywnościowych zawierających fosforany - fosforany zwiększają wydalanie magnezu z organizmu;
  • diety bogatowapniowej lub spożywania przez długi okres preparatów wapniowych - wapń zmniejsza wchłanianie magnezu;
  • diety z dużą zawartością błonnika - błonnik absorbuje pierwiastki, w tym także magnez

Magnez (mg)

Grupa
(płeć / wiek, lata)
EAR*RDA**
NIEMOWLĘTA

0-0,530 (AI***)30 (AI***)
0,5 - 170 (AI***)70 (AI***)
DZIECI

1 - 36580
4 - 9110130
CHŁOPCY

10 - 12200240
13 - 18340410
DZIEWCZĘTA

10 - 12200240
13 - 18300360
MĘŻCZYŹNI

19 - 30330400
>30350420
>51350420
KOBIETY

19 - 30255310
>30265320
>51265320
CIĄŻA

<19355400
>19300360
LAKTACJA

<19300360
>19265320
 


*EAR - średnie zapotrzebowanie dla grupy.
**RDA - Zalecane dzienne spożycie.
***AI - Wystarczające spożycie.    

Piśmiennictwo:

  1. Jabłecka A., Korzeniowska K., Skołuda A., Cieślewicz A.: „Preparaty magnezu”. Farmacja Współczesna,
    ​​​​​​​2011: 4: 29-32.
  2. Gwiazdowska M.: „Rola magnezu w organizmie człowieka”. Świat medycyny i farmacji: 2013: 1: 30-36.
  3. Jarosz M. „Normy Żywienia dla populacji polskiej- nowelizacja”. Warszawa, Instytut Żywności i Żywienia, 2012.
INFORMACJA PRAWNA
Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skontaktuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.
MAG/WW/08/2017